Ромби, хрестики, кружальця, прості і складні візерунки – усе це прагнення людини зласкавити добро і обійти лихо увібрала в себе українська вишиванка, обрядова скарбниця народу, яку майстерно поповнюють сучасні мисткині. Нещодавно нам випала чудова нагода познайомитись з однією із них – вишивальницею Ольгою Кірковою (на знімку зліва) з Гумниськ. У її рушниках, обрусах і сорочках – яскравий і різнобарвний світ. Світ мрій і бажань, сподівань і молитви.
«Герої» – квіти
Коли зайшла у читацький зал районної бібліотеки, здалось, немов потрапила у казку – добру, життєрадісну й веселу, бо хоча "герої" її вишиванок – лише квіти, та кожна із них, наче персоніфікований образ. На перший погляд фантастичні соняшник, бузок і рожі мають неповторний ритмічний лад у кольорі, в якому відчувається теплий і людяний тембр. А ще роботи гумниської вишивальниці нагадують картини видатної представниці "народного примітиву" ("наївного мистецтва"), однієї з найвідоміших українських художниць Марії Приймаченко. Її роботи – такі ж казкові і фантастичні, а серце – велике і щире.
Філософія добра
Ольга Дмитрівна, якій цьогоріч виповнюється 73, людина надзвичайно вразлива. Та сіра, а інколи і чорна, дійсність не зуміли знищити в ній прекрасне дитяче вміння сприймати життя, як вічну казку. І не лише сприймати, але й вишивати на рушниках та сорочках. А їх у доробку – не злічити. Тільки на майстер-клас до Буська вишивальниця разом з обрусами і рушниками привезла кілька десятків.
Справжні дива творить пані Оля із кольоровими нитками. Надзвичайно ефектно виглядають її квіти на білій тканині: особливо густо-червоні, сонячно-жовті і небесно-сині у чорному обрамленні. Немовби сонячні промені переплелись у вишитті і надають рукотворним витворам особливої теплоти. Справжня філософія добра, яку знаходить жінка у квітці, що розквітла у дворі, в речах, здавалось би, буденних. Ось побачила у церкві жінку в "американській" хустці, відтворила візерунок нитками на тканині. Ще одні квіти сподобались на фіранці – знову взялась за голку та шерстяні нитки. І диво-квіти, що виникли в уяві, ожили на сорочці.
Закохалася у вишиття
У кожній із них квіти – настрій і почуття жінки, чиє життя не було встелене пелюстками троянд. Вже поховала чоловіка і молоду доньку. Зазнала горя і в дитинстві. Їх трійко залишилось у матері, коли загинув батько у роки війни. Як і багатьом сільським дітям, навчання доводилось поєднувати із працею по господарстві, тому закінчила лише 7 класів. Дівчиною понад усе любила співати, їздила з концертами, навіть до райцентру. Саме там, у військовій частині, закохався в юну Олю (на знімку справа) молодий солдат. Так потрапила гумнищанка на Рівненщину, у село Чудель Сарненського району.
І саме там, вперше увійшовши до світлиці, побачила вишитий квітами рушник.
Побачила і закохалась. Тому попросила куму навчити майстерності творити голками й нитками яскраві квіти на білому полотні. З тих пір минуло 55, а пані Оля й сьогодні малює гладдю ніжні пелюстки і радо ділиться своєю майстерністю з іншими.
Майстер-клас
На нещодавній зустрічі із працівниками відділу культури і просвітянами Ольга Дмитрівна продемонструвала справжній майстер-клас із вишивання гладдю. Поділилась і своїми секретами майстерності. Почала із лекала-малюнка, завдяки якому їй вдаються такі диво-квіти. Головне – уява, а потім на тканину, переважно батист, майстриня наносить візерунок. "Для цього, – зауважує, – потрібен справжній хімічний олівець. Тепер таких немає, а я як запаслась кількома десятками ще у 1978 році, так і маю донині. Правда, залишився цей один і ще половинка", – скрушно додає та водночас спритно робить свою справу – малює рожі, маки, соняхи й волошки. «А на шовку, – каже, – можна малювати кульковою ручкою».
Тканину обов'язково змочує: так краще видно візерунок з лекала. Коли усе готове, береться за нитки. «Краще – шерстяні і не дуже довгі, аби при вишиванні не перетиралися, – повчає майстриня, – і в жодному разі не в'язати вузлики, бо вишивка має бути гарною і зсередини». Та продовжує: "Щодо кольорів – на ваш вибір, фантазію і смак". Отож ми все ближче і ближче до таїнства вишивання гладдю – складного і творчого процесу, який вимагає особливої уваги і точності.
Стібок за стібком
Отож вишивка гладдю – це рівні стібки, які кладуть впритул один до одного. Використовуючи цю техніку, можна працювати на різних видах тканини, хоча перевагу краще віддати щільним гладким матеріалам.
На перший погляд стібки прості у виконанні, проте, як і в будь-якому вигляді рукоділля, щоб домогтися бездоганного результату, слід трохи попрактикуватися. Між стібками не повинно бути видно тканини. Дехто радить вишивати гладдю тільки на тканині, туго натягнутій на п'яльці. Але п.Оля ними не користується, і виходить все просто чудово.
Якщо гладдю необхідно вишити велику частину малюнка або фрагмент, треба почати з прокладання стібків поперек позначеної ділянки. Після цього ввести голку на лицьову сторону в нижній частині ділянки, а потім вколоти в початковій точці. Виконавши кілька стібків, можна побачити, що нитки щільно покривають обидві сторони тканини, тобто малюнок ніби повторюється в дзеркальному відображенні на виворітній стороні.
А ще стібки повинні бути трохи більші за розміром, ніж ділянка, на якій працює вишивальниця. Треба вколювати голку безпосередньо за лінією контуру ділянки, щоб жодна перекладена з шаблона лінія не виглядала по краях стібків.
Гладь застосовують не тільки для заповнення великих ділянок малюнка, але і для вишивки невеликих фрагментів, наприклад для виділення стеблинки квітки або довгих стрічок з бантиками. Спочатку треба продовжити по контуру стебла або іншого довгого вузького фрагмента невеликі стібки "вперед голку". Потім зробити короткі під прямим кутом до лінії контуру, покриваючи і наметочним стібком.
Дуже тонкі лінії вишивають під невеликим нахилом або ж прокладають їх маленькими стібками поверх одинарної лінії стібків "назад голку".
Цікаво? Авжеж, а ще цікавіше було усім, хто взяв участь у майстер-класі (на знімку у центрі) з майстринею Ольгою Кірковою у рамках спільного проекту надбужанського Товариства "Просвіта" та районного відділу культури. Відтак у номінації "Цікава людина" нагородили вишивальницю дипломом за особистий внесок у розвиток і популяризацію українського мистецтва.
Сорочка – оберіг
І справді, минають віки і роки, змінюється мода, але ніщо не затьмарить красу вишиваних речей. Особливо вишитих сорочок, в чудодійну силу яких вірили ще в давнину.
Справжнім оберегом можна вважати і рукотворні дива Ольги Кіркової. У її нинішній колекції їх більше 50. Жінка створила вишиванки для свого сільського ансамблю й стала їх хранителькою. З радістю вишиває для друзів, знайомих і навіть незнайомих (якщо попросять). Її диво-квіти навіть припали до душі народному депутату України Ірині Сех, і тепер гумниська вишиванка, можливо, милуватиме око парламентарів у Верховній Раді.
До слова, аби створити одну сорочку, майстрині достатньо два тижні. І вишиває вона без окулярів. А навчає Ольга Дмитрівна своєму мистецтву усіх, хто забажає. Любов до вишивання перейняли онучки, але працюють переважно з бісером. "А ось усі внуки захоплюються справжньою чоловічою справою – столярством", – додає.
Пісні і вірші, як життя
Та й сама п.Оля – митець багатогранний. Вона не лише вишиває, але пише вірші, пісні та ще й як співає! Голос молодий і дзвінкий, особливо, коли виконує народні пісні, як от на майстер-класі. А вдома любить співати уночі. Коли не спиться, співає і вишиває. А ще пише вірші – такі душевні і повчальні, сюжети яких часто пов'язані з морально-етичними настановами і життєвими переживаннями. Окрім ніжних поетичних рядків про рушник, лелеку, Україну, маму і дітей, є в Ольги Дмитрівни й гумористичні – про пияків і депутатів, та сумні – про життя. Про казкове й веселе життя – її вишиванки, про реальне – пісні й вірші.
Ірина Гаєвська